34. državno tekmovanje mladih plesnih ustvarjalcev
OPUS 1 – PLESNA MINIATURA 2026
TEMA: INTUICIJA TELESA
/ BODY INTUITION
To leto je predlagana tema INTUICIJA TELESA obvezna za starostne skupine XXS, XS, S in M. Plesni ustvarjalci iz starostne skupe L pa lahko izbirajo. Lahko se lotijo ustvarjanja na predlagano temo, lahko pa ustvarijo karkoli.
»Najprej pleši. Potem misli. Tak je naravni red.« / Samuel Beckett
»Sama moram stvar začutiti skozi moje drobovje, zato da se lahko potem s tem ukvarjam in iz tega nekaj ustvarim« / Jasna Knez
„Dolge dni in noči preživim v studiu, kjer iščem ples, ki bi bil božanski izraz človeškega duha skozi gibanje telesa. Ure in ure sem stala povsem mirno, z rokami sklenjenimi med prsmi, ki so pokrivale solarni pleksus. Stoječ povsem nepremično, kot v transu, sem končno odkrila osrednji izvir vseh gibov, krater motorične moči, enotnost, iz katere se rojevajo vse raznolikosti gibov, ogledalo vizije iz ustvarjanja plesa. / Isadora Duncan
“trust your body
it reacts to right and wrong
better than your mind does
- it is speaking to you” / Rupi Kaur
Telo ni le fizična struktura, ki nas nosi skozi življenje, temveč je občutljiv kompas, ki ve kaj je za nas prav in kaj narobe, še preden si to razložimo z razumom. Ko se zavestno upočasnimo, ozavestimo dihanje in občutke v telesu, lahko opazimo modrost telesa, ki nas opominja, da resnica ni v hrupu uma, temveč v šepetu telesa. Ko mu prisluhnemo, ne da bi ga silili v določene oblike ali vzorce, se pojavi avtentično gibanje. Namesto da poskušamo »koreografirati« iz uma, dovolimo telesu, da nas vodi. Ta pristop ustvarja izvirno in globljo čustveno resnico v plesu – takšno, ki odmeva tako pri plesalcu kot pri pričevalcu.
Povezovanje s telesno intuicijo pogosto pomeni upočasnitev, omilitev nadzora in zaupanje v nežne impulze. Rahlo premikanje teže, nepričakovana pavza ali spontan gib roke se lahko razvijejo v celotno zaporedje, če ostajamo odprti. V tem smislu plesno ustvarjanje ni toliko izumljanje, kot odkrivanje tega, kar telo že ve. Vsak občutek, vsaka iskra energije je lahko seme pristnosti, ki bo oblikovalo plesno miniaturo. Zaupajte tem signalom, dajte jim prostor in jim dovolite, da vas vodijo. Naj bo ples pred razlago, občutek pred pomenom. Arhitektura plesa bo prišla kasneje.
Mnogi plesalci in koreografi uporabljajo prakse, kot so improvizacija, zavestno dihanje in somatska raziskovanja, da bi okrepili to povezavo. Te metode pomagajo povezati notranji svet občutkov z zunanjo obliko predstave. Ko se telesna intuicija in plesna ustvarjalnost prepletata, je rezultat organsko gibanje, ki ni le estetsko bogato, ampak tudi globoko utelešeno – nosi prisotnost izkušenj in modrost telesa.
David Lynch nas opominja, da je intuicija kot signal – tiha, a močna frekvenca, ki vodi ustvarjalni proces. Ko ji zaupamo, pridobimo dostop do idej in oblik, ki presegajo tisto, kar lahko ustvari racionalni um.
Navodilo mentorjem in zrelejšim plesalcem:
Razpisana tema vsem ustvarjalcem, ne glede na starost, ponujala širok razpon možnosti. Najmlajšim ustvarjalcem mentorji poskusite približati temo na njim primeren način. Z njimi se pogovarjajte, sicer pa naj bodo v oblikovanju ideje in miniature avtonomni ter ustvarjalni.
Naloga mentorja je svetovanje, vodenje in usmerjanje otroka/mladostnika v oblikovanju ideje, plesnega izraza in samostojnega koreografskega dela.
Obvezen del ustvarjalnega procesa je tudi prevajanje idej in postopkov v besede. Kot vsako leto morajo mladi ustvarjalci sami napisati pisno obrazložitev koncepta miniature z viri, izhodišči in načinom dela ( ideje, misli, postopek dela, odločitve...) - največ ena A4 stran. Razmišljajte in delajte na tem z namenom, da se resnično poglobite v nastajanje in oblikovanje plesne miniature in tako vsebinsko osmislite koncept, proces in rezultat dela.