|        FOLKLORNIKOV  SLOVARČEK   A cappella – vokalna  izvedba brez inštrumentalne spremljave. Akord – sočasno zvenenje najmanj treh  različno visokih tonov.
 Aranžma – glej glasbena priredba.
 Bordun – nepretrgoma zveneč ton;  basovska linija na enem tonu.
 Dominanta – peta  stopnja durove ali molove lestvice in trizvok na tem tonu.
 Dvoglasje – zvenenje  dveh različno visokih tonov.
 Etnomuzikologija – znanost, ki  se ukvarja z raziskovanjem tradicionalne in popularne glasbe.
 Folklora – znanje najširših družbenih  skupin ljudi, t. i. ljudstva, njihovo duhovno kulturo
 ali ljudsko kulturo nasploh.  Pogosto se enači z ljudskim izročilom ter slovstveno folkloro.
 Sicer skovanka iz besed folk (tj.  ljudstvo) in lore (tj. znanje, vedenje), prvič uporabljena
 leta 1846 v Angliji.
 Folklorec – izraz, ki  je bil v 90. letih 20. Stoletja predlagan za člana folklorne skupine, a v  praksi nikoli ni bil širše sprejet. Nadomestil ga je izraz folklornik.
 Folklorist – znanstvenik,  KI raziskuje folkloro.
 Folklorizem – zavestno  ohranjanje in (po)ustvarjanje različnih oblik izročila. Pri tem pogosto  prihaja do spreminjanja prvotnih  oblik izročila; folklora iz druge roke.
 Folklorizirani ples – ples, ki  izhaja iz plesnih praks preteklosti, a se ga danes praviloma
 (v bolj ali manj spremenjeni  obliki) izvaja za publiko.
 Folklorna dejavnost – področje  ljubiteljskega udejstvovanja, ki je povezano z interpretiranjem in  poustvarjanjem plesnega, glasbenega idr. izročila.
 Folklornik – oseba, ki  se udejstvuje (pleše, poje, igra …)  v folklorni skupini; član folklorne  skupine.
 Folklorni kostum – izraz, s  katerim označujemo odrske preobleke folklornikov.
 Folklorni ples – gre za  različne plesne prakse v preteklosti, ki so bile raziskane in dokumentirane, niso  pa nujno vezane na kmečko prebivalstvo. Danes nam v folklorni dejavnosti služijo  za (po)ustvarjalne prakse in folklorizacijo plesa.
 Glasbena priredba – priredba že  obstoječe skladbe na nov način in/ali za drugo zasedbo (npr. iz skladbe za  harmoniko v tako za inštrumentalni trio). Tudi aranžma, obdelava,  harmonizacija.
 Glasbena zvrst –  kategorizacija posameznih glasbenih del glede na njihove lastnosti (npr.  ljudska glasba, narodno-zabavna glasba).
 Harmonija – poleg ritma  in melodije temeljna glasbena prvina; določa zakonitosti gradnje  in povezovanja akordov v tonalni  glasbi.
 Harmonizirati – dani  melodiji dodati akorde po načelih harmonije.
 Inštrumentacija –  razporeditev izbranih melodij med različne inštrumente.
 Intonacija – ton ali  akord, navadno na začetku skladbe, po katerem izvajalci uskladijo višino  izvajanja.
 Kinetografija – tudi  labanotacija je mednarodno standardiziran sistem za zapisovanje plesa.
 Kompozicija – nauk o  komponiranju oz. skladanju.
 Kostum – preobleka; označuje odrsko  preobleko ljudi, ki sodelujejo pri scenskih umetnostih  (gledališka, filmska, plesna,  lutkovna, folklorna dejavnost).
 Koreografija – avtorsko  plesno delo, ki lahko temelji na zapisanih plesnih elementih ali
 povsem izmišljenih gibalnih  sekvencah. Koreografija poudarja avtorjevo odrsko interpretacijo  plesa. Pri folklornih skupinah je  koreografija praviloma do deset minut dolga plesna predstava, ki je  najpogosteje namenjena enemu ali več parom plesalcev. V preteklosti je bil v  rabi pojem odrska postavitev.
 Kvarta (čista) – interval z  obsegom dveh celih in enega poltona.
 Kvinta (čista) – interval z  obsegom treh celih in enega poltona.
 Ljudska noša – (zastarelo)  izraz je označeval oblačilni videz kmečkega prebivalstva v času  pred industrijsko revolucijo.
 Ljudski ples – plesno izročilo,  značilno zlasti za podeželje. Gre za plese iz preteklosti, ki jih  je poznalo predvsem kmečko  prebivalstvo. Termin označuje večino, a ne vseh plesov najširše  družbene skupine ljudi, ki so  zapisani v različnih zbirkah. Plesi naj bi se prenašali iz generacije v  generacijo in se pri tem spreminjali.
 Ljudsko izročilo – kulturna  dediščina ljudstva, sestavine materialne, družbene in duhovne  kulture oz. znanje, vedenje, življenje  najširših plasti ljudstva. Do konca 50. let 20. stoletja je  izraz označeval kulturo kmečkega  prebivalstva. V novejši strokovni rabi so ustreznejši izrazi dediščina,  kulturna dediščina, tradicija, tudi folklora.
 Melodija – razporeditev tonov glede na  njihovo višino; linija z določenim tonskim sosledjem.
 Menjalni ton – ton, ki  prehaja iz sosednjega tona navzgor ali navzdol in se vanj vrača (npr. g–a–g, c–h–c).
 Narodna noša – posebna  preobleka (uniforma, kostum), ki jo je sredi 19. stoletja ob posebnih  priložnostih začel nositi del  slovensko zavednega meščanstva. Pozneje se razširi na vse sloje prebivalstva.
 Navada – ob določenem času in okoliščinah  ponavljajoče se ravnanje ustaljenih oblik. Za
 razliko od šege navada ni  povezana z nadnaravnim, ne vsebuje simbolizma in ne nakazuje  posebne slovesnosti. Navade so  lahko vsakodnevne (kot je jutranje pitje kave, popoldanski počitek …) ali občasne  (kot je uživanje vina ob hrani …).
 Noša – (zastarelo) izraz, ki označuje  vse, kar je mogoče na človeku videti. Ima izrazito konotacijo s kmetstvom, z  narodom. Danes ta pojem nadomešča izraz oblačilni videz.
 Oblačilna kultura – teoretični  izraz, znotraj katerega obravnavamo vse, kar je povezano z  oblačenjem, preoblačenjem itn.
 Oblačilni videz – izrazu noša  enakovreden pojem. Označuje vse, kar je na človeku vidnega  (obleka, nakit, frizura, ličenje  itn.), mogoče pa ga je uporabljati za vse plasti prebivalstva  (tudi delavce, meščane, plemiče  in druge družbene skupine).
 Obleka – v najširšem pomenu označuje  vse, kar je na človeku mogoče videti in čutiti.
 Obseg – razpon med najnižjim in najvišjim  tonom pri glasu, na inštrumentu ali v melodiji.
 Odrska postavitev – gre za  izvedbo in s tem interpretacijo predhodno predpisanega in postavljenega (koreografskega)  dela. Termin se je predvsem v folklorni dejavnosti v preteklosti (in se še  danes) uporabljal sopomensko pojmu koreografija, kar pa ni najbolj ustrezno.
 Osnovni ton – prvi,  izhodiščni ton durovske oz. molovske lestvice ali osnovni ton v akordu.
 Partitura – zapis  skladbe, v katerem so posamezne vokalne in inštrumentalne linije zapisane  druga nad drugo.
 Prehajalni toni – ton, ki  prehaja iz sosednjega tona in nadaljuje v isti smeri, tj. navzgor ali  navzdol (npr. g–a–h, c–h–a).
 Pripadnostni kostum – strokovni  izraz za narodno nošo.
 Ritem – razporeditev poudarjenih in  nepoudarjenih tonov ali zvokov glede na čas trajanja.
 Seksta – interval z obsegom petih  celih tonov (mala seksta) ali petih celih tonov in enega
 poltona (velika seksta).
 Sekstno dvoglasje – petje v  vzporednih sekstah.
 Solo – del, ki ga izvaja samo en  pevec oz. inštrumentalist.
 Subdominanta – akord na četrti  stopnji durovske ali molovske lestvice in trizvok na tem tonu.
 Šega – vnaprej oblikovani vedenjski  vzorec posameznika ali skupine ljudi ob določeni priložnosti, ki je lahko  prevzet od prednikov ali druge družbene skupine oz. je nastal kot
 sodoben izum posameznika ali  skupine ljudi, z namenom dvigniti dogodek nad raven vsakdanjosti. Aktivnosti,  povezane s šegami, so pogosto formalizirane, povezane z nadnaravnim in lahko  poudarjajo slovesnost trenutka. Šege se lahko delijo na več skupin: šege prazničnega  leta, šege življenjskih mejnikov, šege ob delu; poznamo pa tudi druge delitve šeg.
 Taktovski način – zapis  metruma skladbe glede na izmenjavanje poudarjenih in nepoudarjenih časovnih  enot (npr. 2/4, 5/8).
 Tempo – hitrost izvajanja glasbe.
 Terca – interval z obsegom enega  celega in enega poltona (mala terca) in dveh celih tonov  (velika terca).
 Terčno dvoglasje – petje v  vzporednih tercah.
 Tonaliteta, tonski način,  lestvica –  vrsta tonov, ki so osnova skladbi.
 Tonika – akord na prvi stopnji (na  osnovnem tonu) durovske ali molovske lestvice in trizvok  na tem tonu.
 Tonska lestvica – tonski niz  z določenimi razmerji med posameznimi toni.
 Triglasje – zvenenje  treh različno visokih tonov.
 Tutti – del, ki ga izvajajo vsi.
 Uglasitev – intonančna  uskladitev izvajalcev.
 Umetnostna glasba (tudi  klasična glasba) –  praviloma glasba, ki je utemeljena na zahodnoevropskih kompozicijskih načelih.
 Večglasje – zvenenje  treh ali več različno visokih tonov.
   Tjaša Ferenc Trampuš, samostojna  strokovna svetovalka za folklorno dejavnost     |