|       Založništvo     POGOVOR Z DR. MARIJO MAKAROVIČ
 "VELIKO BI ZAMUDILA, ČE NE BI PO SVOJIH STROKOVNIH MOČEH  SODELOVALA S FOLKLORNIMI SKUPINAMI"
     Foto: DSC 0102     Zlato plaketo JSKD je za življenjsko                     delo in nepogrešljiv prispevek k razvijanju ljubiteljskih                     kulturnih dejavnosti je leta 2006 prejela etnologinja Marija                     Makarovič. Na tem mestu objavljamo del intervjuja z nagrajenko,  ki je v celoti objavljen v drugi številki Folklornika.   Se vam zdi, da je pri folklorni dejavnosti                     pomembno, da skupine upoštevajo včasih dokaj stroga strokovna                     načela, ali pa se vam bolj bistveno zdi, da se v njej združujejo  mladi zaradi potrebe po druženju? Ne vem, če je prav, vendar moram tudi v najinem prijetnem                     razgovoru priznati moje heretične, krivoverske poglede na                     ljubiteljsko, potemtakem tudi na folklorno dejavnost. Najbolj                     pomembno se mi zdi, da se zlasti mladina združuje v takšnih                     ali drugačnih ustvarjalnih ljubiteljskih skupinah. Izvajanje                     plesnega izročila, kjer pri vsakotedenskih vajah sproščajo                     tudi svojo mladostno energijo, se mi zdi še kako pomembno.                     Ničkolikokrat sem opazila, kako so starši pubertetnikov dobesedno                     nepojmljivo hvaležni vodjem folklornih skupin, ker se ukvarjajo  z njihovimi otroki.
 Ker ste omenili podelitev priznanja, naj na tem mestu iz mojega                     kratkega nagovora ob podelitvi, ponovno povzamem, zakaj se                     že več kot tri desetletja lotevam zbiranja in obravnavanja                     gradiva o pražnjih in delovnih oblekah prebivalstva v kmečko-delavskem                     okolju in na podlagi gradiva tudi čim bolj verne rekonstrukcije                     moških in ženskih oblek za potrebe folklornih skupin. Te naloge  se preprosto lotevam iz dveh razlogov:
 1. ker pripisujem ustvarjalnemu druženju ljudi, zlasti mladine,                     neprecenljiv družbeni pomen. Kajti v različnih ljubiteljskih                     kulturno-prosvetnih skupinah - tudi folklorne skupine spadajo                     mednje - se samoumevno združujejo in lahko ustvarjalno delujejo                     le osebe, ki ne potrebujejo takšnih ali drugačnih opojnih                     sestavin, da dosežejo občutje zadovoljstva. Tako zelo pomembno                     občutje skladnosti z okoljem in s samim seboj, ki se vedno                     znova poraja ob večinoma rednem tedenskem druženju na vajah.  In
 2. kar bi rada posebej poudarila tudi v najinem razgovoru,                     da se združujejo v različnih ljubiteljskih kulturnih dejavnostih                     ljudje, ki se ne vrtijo v neproduktivnem in za našo sedanjost                     ter prihodnost uničujočem primežu vedno bolj očitne strankarske                     delitve in z njo povezanih političnih bojih ter marsikje že                     kar iracionalnega nasprotovanja, če že ne sovraštva med ljudmi,  ki pripadajo različnim strankam.
 Zato so dandanes dejavne ljubiteljske skupine, naj vključujejo                     mladino ali starejše, marsikje še edina ustvarjalna jedra,  ki povezujejo sodelujoče in tudi njihove družine med seboj.
   O kostumiranju folklornih skupin                     ste v začetku pisali dokaj kritično. Zlasti o uniformiranju,                     pa izbiri neprimernih materialov ipd. Se vam zdi, da so se  do danes razmere spremenile? Upam, da ne delujem kot "razbijaška oseba". Ko pa                     sem opazovala "uniformiranost izvajalcev in izvajalk                     ljudskih plesov", me je dobesedno pograbila želja, da                     jo razbijem. Verjetno mi je to uspelo pri večini štajerskih                     folklornih skupin in tudi pri "Čubejcih" v Istri,                     pa še kje. Na splošno so se do danes - tu imajo velike zasluge                     vodje posameznih folklornih skupin - razmere bistveno spremenile.  Ne nazadnje se spreminjajo tudi že po vaši zaslugi.
   Če pogledamo praktično. Kakšen je                     po vašem mnenju danes najboljši postopek, da folklorna skupina  pride so ustreznih kostumov? Kako naj se loti stvari? Rekla bi, da sem na to vprašanje že nekako odgovorila. Naj                     ponovim: Podlaga naj bo vsekakor temeljna raziskava moških                     in ženskih oblek določenega obdobja obenem z rekonstrukcijskimi                     risbami. Slednje so nepogrešljive. Še vsaka skupina, ki si                     zaradi pomanjkanja denarnih sredstev ni mogla naročiti rekonstrukcijskih                     risb, se je kasneje kesala. Še tako dober opis ne doseže rekonstrukcijske                     risbe, ki je na eni strani v veliko pomoč šivilji oziroma                     krojaču, po drugi strani pa tudi temeljno arhivsko gradivo                     določene skupine. Sicer pa je potrebno - to mi bodo potrdili                     vsi dosedanji vodje folklornih skupin, ki so me nesebično                     spremljali od "raziskave do noše" - prehoditi pot                     od ideje do izvedbe, dobesedno z veliko dobre volje in potrpežljivosti.                     Največje plačilo jim pomeni, če so po prvem nastopu v novih                     oblekah le-te dobro ocenjene. Lahko pa tudi največjo žalost,                     če kljub prizadevanjem ni tako. In spet smo pri šiviljah,                     ki v resnici lahko "zafurajo" vsa prizadevanja,                     smo pa tudi pri kulturi nekaterih selektorjev, ki zviška izrekajo                     uničujoče kritike na račun oblek ali plesnih korakov. Sancta                     simplicitas! Povedanemu ob rob: Kdor prebere eno knjigo, ve                     vse, kdor prebere sto knjig, ne ve nič. Sebe uvrščam med slednje.                     Zato še nobene skupine, pa če mi je pokazala še tako skrpucalaste                     obleke, nisem sestrelila z besedami. V daljnem pogovoru so  to sami spoznali. Odleglo je njim in meni.
   Kaj pa prihodnost? Načeloma naj bi                     bile folklorne skupine oblečene tako kot so bili oblečeni                     ljudje v času, ko so se plesi plesali? Je to sploh mogoče?                     Se vam zdi, da je pri kreiranju in izdelavi kostumov potrebno  upoštevati zahteve odra, zahteve današnjega časa? Ob občasnih mislih, ki so podobne vašim vprašanjem, sem se                     večkrat vpraševala: Zakaj se izvajalci Bachovih ali Vivaldijevih                     ali drugih klasični glasbenih del ne oblečejo v obleke tistega                     časa in obratno: Zakaj so stisnjene zajetne operne pevke v                     steznike, če tako veleva modna zapoved, ki jim dobesedno onemogočajo                     naravnejše gibanje. Zakaj? Verjetno veljajo nekakšna merila,                     nekakšne norme gledališkega oblačenja, ki ima svojo vlogo,                     svoj pomen, svoj čar. Ljudje se radi oziramo v preteklost.                     Del te preteklosti so tudi obleke, med njimi tudi obleke folklornih  skupin, ki pričarajo vzdušje nekega obdobja.
 Če ste že omenili "zahteve današnjega časa". Ali                     se vam ne zdi, da so obiskovalci folklornih in drugih s podedovano                     dediščino povezanih predstav na nek način že selekcionirani?                     Zvečine jih obiskujejo le tisti, ki želijo vsaj za kakšno                     uro ali dve "izstopiti iz zahtev današnjega časa".
    Kaj bi povedali za konec? Ponovno bi poudarila, da vidim - na eni strani tako za mladino                     kot za starejše ljudi - velik družbeni pomen v naraščajoči                     ljubiteljski dejavnosti. Dejavnosti, ki ni pod pritiski modnih                     idealov o suhih in s kirurškimi posegi spremenjenih obrazov                     in teles iz "show business sveta", ki spravijo na                     tla normalnega moškega, ko zatipa silikonske prsne vsadke                     in začuti negibne s skalpelom uničene ustnice. Na naših -                     vsaj podeželskih - odrih nastopajo suhi/e in debeli/e, majhni/e                     in veliki/e, mladi in malo manj mladi, s polnimi in manj polnimi                     ustnicami, z gubami in brez gub... Plešejo, pojejo in igrajo                     sebi, drug drugemu in občasno tudi drugim ljudem v veselje.
 Vem, da bi veliko zamudila, če ne bi po svojih strokovnih                     močeh sodelovala s folklornimi skupinami. Zamudila po strokovni  in človeški plati.
 Z dr. Marijo Makarovič se je pogovarjal Bojan Knific.
 |