RAZSTAVE in PRIREDITVE
Razstavišče MALA STENAJSKD, Štefanova 5, Ljubljana(25. 4. 2025 – 25. 6. 2025)
Ferdo Žorž: KERAMIČNA VAZA
Ko opazujemo mojstra, ki oblikuje glineno posodo na lončarskem vretenu, se zdi, kot da z dlanmi pretaka tekočino ali z rokami usmerja gibanje žive snovi. Videti je, kot da se oblika poraja v ritmu gibanja mojstrovih rok in pleše ob neslišnih zvokih po nareku izkušenega dirigenta. Glina je snov, ki v procesu oblikovanja spreminja tako formo, kot tudi barvo in strukturo. Najprej je tekoča, mehka, siva in gnetljiva, nato krhka, suha in občutljiva, med žganjem vroča in nedotakljiva in, končno, obstojna uporabna ali estetska forma. Preobrazba iz mehke v trdno snov, iz fluidne forme v nastajanju v dokončno in čvrsto obliko, se zgodi s pomočjo ognja. Pri tem pa ne mislimo le na keramično peč, ki snov žge na visoki temperaturi, temveč tudi na kreativni duh ustvarjalca. Kemijski procesi pri izdelavi keramike so zaradi svoje alkimistične magije pogosto navdih za simboliko umetniškega izražanja. Igra med znanostjo in umetnostjo – med poznavanjem kemije in občutkom za oblikovanje forme –, je včasih ključna pri snovanju umetniške keramike. Ferdo Žorž je eden izmed tistih keramikov, ki se že vrsto let posvečajo preučevanju specifičnega odnosa. Poznavanje kemijskih reakcij snovi pri žganju na visokih temperaturah je tu vključeno v estetsko komponento izdelka. To je Žorž dosegel z dolgoletnim raziskovanjem, študijem in eksperimentiranjem. Z iskanjem tistega trenutka, ko se v odnosu med znanostjo in umetnostjo zgodi »posebna kemija«, z opazovanjem razmerja, ki oblikuje čustveno napetost med snovjo in obliko. Na ta način ustvarja keramične oblike, ki niso zgolj fizične posode, temveč prenašajo tudi duhovno sporočilo. Razstavljena trebušasta posoda ima izčiščeno obliko. Izhaja iz oble, najbolj popolne oblike, ki nastaja ob rotaciji. Spodnji del posode se izteka v ožji podstavek, ki ravno še zagotavlja stabilnost, zgoraj pa se posoda zoži v poudarjeno vitek vrat. Na njegovem vrhu je prostor zgolj za rahlo nakazano odprtino. Tako avtor zanika vsakršen funkcionalni namen posode in poudari njen estetski potencial; vsebina, ki naj bi to posodo napolnila, ni snovna, temveč duhovna. Gledalca pa ne nagovarja le oblika, ampak zlasti dekorativna površina posode, prekrita s posebno glazuro. Element prelivanja iz tekočega v trdno se ponovi tudi v izbiri dekorativne tehnike, kristalne glazure, ki daje posodi edinstven in razkošen vizualni učinek. Gre za zahteven postopek: predmet je žgan do 1240 stopinj, nato se posebna cinkova glazura z dodanimi oksidi za obarvanje zelo počasi ohlaja in nastajajo kristali cinkovega silikata. Efekt je enak kot pri ledenih rožah pozimi na steklu. Barvna kombinacija je premišljena in subtilna: spodnja in zgornja polovica v slonokoščeni oziroma modri barvi se prelivata tako, da izmenično učinkujeta kot zlivanje barve ali plamen ognja. Oblikovanje na lončarskem vretenu zahteva popolno kontrolo nad pritiski in silami rok, ki oblikujejo formo. Potrebna je izkušenost, zbranost, konstantnost, kondicija in moč, da se večjo maso materiala oblikuje v simetrično in harmonično formo. Seveda ne gre brez znanja, študija kompozicije ter razvitega občutka za skladnost oblik. Za uspeh pa je potrebno tudi veliko načrtovanja in razmisleka, bogatega tehničnega znanja in, ne nazadnje, nekoliko srečnega naključja, ki usmerja čarovnijo v peči. Ferdo Žorž se s keramiko ukvarja že 35 let. Od vsega začetka je član Društva keramikov in lončarjev ter ustanovni član in dolgoletni predsednik Kluba keramikov Kanal. Redno razstavlja na razstavah DKELO in KK Kanal, pa tudi na extemporu v Piranu, v Krškem in drugod v domovini in na tujem. Klub keramikov Kanal, ki je v letu 2024 obeležil 30-letnico delovanja, s svojim dolgoročnim in zavzetim delovanjem povezuje ljubitelje keramične umetnosti, organizira izobraževanja, razstave in projekte ter vodi razstavni prostor Keramost v Kanalu. Za svoj prispevek k razvoju umetniške keramike v lokalnem okolju in na nacionalni ravni je klub prejel srebrno plaketo JSKD za leto 2024. Monika Ivančič Fajfar
|
|