Čas, ki smo ga preživeli zadnja tri  leta je bil na nek način zelo poseben. Nehote smo bili v iskanju časa, ki smo  ga nekdaj poznali in nam je bil blizu. Virus je družbo in nas same zelo  spremenil. 
Kot so tudi besede, ujete v glasila,  poslana na letošnji natečaj (prejeli smo le 18 izvodov publikacij), majhne,  otroške, skromne in mlade, take torej, ki šele prav »kukajo« v svet, a po drugi  strani prinašajo nove, sveže in presenetljive rešitve. 
Čas je vplival tudi na šolsko  literarno produkcijo. Od srednješolskih glasil so na natečaj prispela le štiri,  od osnovnošolskih glasil pa 14. 
Poudariti je treba, da niso vsa  glasila, ki so prispela na natečaj, literarna. Med njimi so tudi splošna in  informativna glasila, v katerih je sicer ujetega tudi nekaj literarnega  ustvarjanja učencev oz. dijakov. Komisija je sicer pregledala vsa prispela  glasila, a ker žal ni bil izpolnjen osnovni kriterij za nadaljnje odločanje o  morebitnih nagradah, je slednja že v prvem krogu izločila. 
Komisija je zatem v nadaljnjih krogih  in razpravah o prispelih glasilih upoštevala več kriterijev, po katerih se je  odločala. Zanimalo jo je, kako poteka delo mentorja v odnosu do učencev,  ki sodelujejo v uredniškem odboru. Pomembno je, da je mentor srčen in zavzet,  a mora biti zgolj »tihi usmerjevalec«, poglavitni delež pa morajo prevzeti  učenci oz. dijaki. Pri tem je tudi pomembno, kako je glasilo zasnovano –  katere žanre zajema, katere starostne skupine učencev oz. dijakov objavljajo v  njem. Zelo je zaželeno, da so zastopani pisci vseh razredov, kar pa mora  biti na koncu spet prepleteno in zajeto v smiselno celoto. Kajti tudi  celostna podoba, oblikovanje, likovna plat so bili pomembni elementi pri  končnem odločanju o morebitnih nagrajencih. 
Osrednji kriterij pa je bila seveda kvaliteta  objavljenih literarnih besedil, njihova izrazna moč, morebitni  presežki, nadgradnje, izvirnost in inovativnost. Pri tem gre pohvaliti, da  je v glasilih veliko odličnih besedil, vseeno pa bi se bilo pri poeziji mestoma  dobro otresti prisiljenih rim, klišejskih izpeljav in prepesnitev, ki bi bilo  bolje, če bi ostale v zvezku – zgolj za vajo. Potrebna je torej strožja  končna selekcija, strožji kriteriji, »zračnost« nekaterih delov glasil in  poudarek na tistih besedilih, ki res izstopajo. Pri pripovednih besedilih  je večkrat slabo zastavljen prvotni načrt, preveč je pisanja »po navdihu«.  Premalo je tudi premisleka o dogajalnem prostoru, času in psihosocialni  dinamiki književnih oseb. 
Potrebno je pohvaliti poudarek na  nekaterih letošnjih temah, ki odpirajo vrata k zavedanju sebe, ki odpirajo  sočutje, solidarnost, ki vpeljujejo nekatere pereče ekološke probleme, predvsem  pa ljubezen do sočloveka, okolja, domovine in narave. 
Obrazložitve izbora:
NAJBOLJŠA GIMNAZIJSKA GLASILA
 
FLEGMA
  Šolski  center Ravne na Koroškem, Gimnazija Ravne
  Urednica Lucija  Mirkac

Prvi nagrajeni je tako časopis Flegma, ki navdušuje z neverjetno  izrazno močjo tako literarnih kot likovnih prispevkov ter splošno zagnanostjo  dijakov, ki se čuti na vsaki strani. Če smo bili letos pri marsikateri šoli  priča že omenjeni inflaciji ustvarjalnosti, je v primeru Gimnazije Ravne na  Koroškem situacija povsem drugačna. Časopis, ki prekipeva od drznosti, idej,  inovacij in svežine, ki je tudi oblikovalsko in likovno sam zase presežek,  prinaša veliko eksperimentalne poezije, proze, esejistike in raznih hibridnih  žanrov. Pri tem mladi ustvarjalci pogosto vstopajo tudi v klasične oblike, vse  skupaj pa odlično uravnotežijo. Njihovo pisanje je tako zmes navidezne in  sproščene igre z jezikom, po drugi strani pa je v ozadju čutiti odgovorno  mentorsko roko in, kar je še bolj pohvalno, veliko odgovornost piscev, ki se  brezkompromisno spopadajo tudi z najzahtevnejšimi temami. 
 
ZAKONI SIPANJA 
  II. gimnazija Maribor
  urednica Nina Medved

Slednje  lahko priznamo tudi zborniku II. Gimnazije Maribor, ki je v letu 2022 izšel s  pomenljivim naslovom Zakoni sipanja.  Tudi v tem primeru gre za kontinuiteto in čvrsto literarno tradicijo, ki jo ima  ta zavod že vse od leta 1989. Pod pokroviteljstvom odličnega mentorskega dela  Nine Medved tako nastajajo literarna besedila dijakov, o katerih lahko zares  pišemo le v presežkih. Izbor objavljenih besedil je kvaliteten, zbornik dovršen  in premišljen, njegov osrednji koncept je tako logika: manj je več. A kljub temu so se v njem »nabrala« literarna dela kar  šestnajstih mladih ustvarjalcev, med katerimi je mnogo takih, ki so že zelo  prepoznavni, saj jih lahko srečujemo med izbranimi, nominiranimi ali celo  zmagovalnimi na celi vrsti različnih natečajev. Posebno pohvalno pa je, da  mentorici uspe priklicati tudi nova imena in tako širiti ustvarjalno polje  tamkajšnjih dijakov.
  .kamen 20
  Gimnazija Bežigrad, Ljubljana
  Mentorja Maja Miloševič in Samo Krušič

Med  nagrajene pa je komisija umestila tudi »novinko«, in sicer literarno revijo .kamen 20, s katero je imela sicer nekaj  začetnih težav. V reviji je namreč veliko besedil v angleščini, s čimer seveda  ni nič narobe, saj spodbujamo poznavanje tujih jezikov, a taka zasnova zgreši  primarno idejo našega natečaja literarnega ustvarjanja v maternem jeziku. A nam  je nominacijo in končno odločitev, da tudi to revijo umestimo med nagrajene,  olajšalo dejstvo, da je literarnih besedil v slovenskem jeziku več kot dovolj,  predvsem pa so zelo kvalitetna. Tudi v tej reviji lahko prebiramo dela  nekaterih dijakov, ki so nase že opozorili na mnogih natečajih in se prav tako  uvrščali med nominirane ali celo nagrajene. Tako beremo dela, s katerimi so  bili uspešni na Mali Veroniki, Urški in natečaju AGRFT. Prav sodelovanje na tem  zadnjem gre še posebej izpostaviti, saj vemo, da se mladi pisci pogosteje  zatekajo v prostor poezije, nekoliko manj proze in še najmanj dramatike, saj ta  od pisca zahteva ob vsem tudi veliko tehničnega poznavanja gledaliških  zakonitosti in odrske dinamike. Pohvalno je torej, da se tudi s pomočjo te  revije vzgaja morebitni novi rod slovenskih dramatikov.
NAJBOLJŠA OSNOVNOŠOLSKA GLASILA
Med osnovnošolskimi glasili pa je  potrebno najprej izpostaviti dve, ki si gotovo zaslužita nagrado, saj sta  vzoren primer, kako lahko učenci ustvarjajo in ustvarijo tudi v izjemnih  okoliščinah, kakršne nam je narekoval čas karanten in dela (pouka) na daljavo. 
HAIKU SLOVENIJA 2022  - MESTA 
  OŠ Cerkno
  mentorica Mojca Lipužič  Moravec 

Visoko  estetsko vrednost pa gotovo dosegajo kar tri izdaje OŠ Cerkno, ki jih komisija  nagrajuje in izpostavlja kar v kompletu. Prva izdaja med njimi je zbornik  haikujev (Haiku Slovenija 2022 – Mesta),  s katerim niso le potrdili svoje kontinuirane ustvarjalnosti na zavidanja  vredni visoki ravni, temveč so predhodne dosežke še nadgradili, regionalni  koncept pa razvili na širše, državno in celo svetovno polje. Zbornik haikujev  je namreč nastal kot zbir haikujev, s katerimi so učenci sodelovali na  svetovnem natečaju haikujev (World Children´s Haiku Contest). Slednji so  sistematično razporejeni v neko organsko in logično celoto, mnogi med njimi pa  navdušujejo s svojo ekspresionistično močjo in vitalnostjo izraza. OŠ Cerkno je  tako prevzela koordinacijo otroške haiku poezije za vso Slovenijo, kar šolo še  dodatno utrjuje pri njeni vlogi in odnosu do kulture. 
  MLADA RAST ŽE 60 LET 
  OŠ Cerkno
  mentorica Mojca Lipužič  Moravec 

V  tem kompletu je tudi Mlada rast že 60 let,  glasilo, ki mu ni kaj očitati. Je pestro in vsebinsko zelo bogato ter tudi  oblikovalsko zelo premišljeno. Besedila v njem so raznolika, notranja struktura  pa temelji na dosledni razporejenosti po razredih. Preseneča žanrska barvitost,  zaznavna pa je tudi prava mera mentorskega vložka, ki se nikjer niso vpletali  preveč, da se je s tem ohranila primarnost otroškega izraza, po drugi strani pa  je čutiti ravno dovolj spodbude pa tudi mentorske ostrine in končne selekcije. 
 
V SVETU ČAROBNIH PRAVLJIC
  OŠ Cerkno
  mentorici in urednici: Danijela  Vidmar, Mojca Lipužič Moravec 

Tretja  publikacija v tem kompletu je zbornik V  svetu čarobnih pravljic, ki ga mentorsko podpisuje Danijela Vidmar, gre pa  za izbor pravljic, ki so nastajale med učenci 3. in 4. razredov. Pohvalno je,  da so dela ustvarjali med poukom, izjemno zanimivo pa je tudi, da so v zbornik  zajete pravljice mladih piscev vse od leta 2007. Na takšen način učence učimo  tudi določenega potrpljenja, vztrajnosti in zavedanja, da je pisanje lahko tudi  dolgotrajen in zahteven proces. Na koncu ne moremo mimo pohvale zagnane  mentorice, ki stoji za vsemi naštetimi literarnimi projekti, to je Mojca  Lipužič Moravec, ki ji iskreno čestitamo!
 
BESEDIČICA, literarno glasilo JSKD – OI  Mozirje
  urednik: Nejc Robida 

Prej  omenjeno nadgradnjo in intenziven razvoj lahko priznamo tudi zborniku besedil s  krovnim naslovom Besedičica. Četudi gre v naslovu za  pomanjševalnico, pa lahko v glasilu najdemo mnogo »velikih« in močnih besed.  Besedila so smiselno strukturirana, četudi zajemajo besedila ne le ene šole,  ampak več šol tistega področja, saj gre za zbornik izbranih besedil učencev  zgornjesavinjskih šol. Na ta način se ob notranji kvaliteti zbornika krepi tudi  zunanja, ki se kaže v sodelovanju med več šolami, timskem usklajevanju in  medsebojnem povezovanju. Vzporedno z vsem se tako krepi še spoznanje, da  literarno ustvarjanje ni neko zaprto dejanje, pač pa stremi k sodelovanju med  ustvarjalci, išče pa tudi svoje bralce. Navsezadnje, vsako besedilo »hrepeni«  po bralcu in ta, objavljena v Besedičici,  bodo gotovo našla svoje. In vsak bralec bo v zborniku našel kaj zase, saj gre  tudi v tem primeru za žanrsko zelo raznoliko izdajo: od pesmi, pripovedk,  pravljic, …; in tudi v tem primeru je potrebno pohvaliti dobro načrtovan  projekt že vse od začetka in končni izbor, ki ga je tokrat opravil Nejc Robida.
Čestitke vsem avtorjem besedil,  mentorjem in urednikom!
Razstavo vseh prispelih šolskih  literarnih glasil bomo odprli v sredo, 29. marca 2023, ob 16.15 v  Osrednji knjižnici v Celju, kjer bomo podelili priznanja in knjižne nagrade.  Izbrane urednike pa povabili na mentorsko delavnico v okviru državnega srečanja  JSKD - 36. Roševi dnevi 2023, več kmalu z vabilom.
Komisija: dr. David Bedrač, Miha Mohor in Tatjana  Vidmar 
 
Dodatne informacije
  
  
    
    
    | Tatjana Vidmar
    producentka JSKD za literaturo in odgovorna urednica revije Mentor01 320 95 72 ali 031 605 429
 |