|  |   Natečaj  revije Mentor in JSKD ZA NAJBOLJŠA LITERARNA GLASILA, LITERARNE ZBORNIKE ter 
  LEPOSLOVNE KNJIGE S PRISPEVKI OSNOVNOŠOLSKIH in 
  SREDNJEŠOLSKIH AVTORJEV
 v okviru 38. ROŠEVIH DNEVOV 2025
Obvestilo komisije o šolskih glasil v okviru srečanja Roševi dnevi  2025  Na  naslov Javnega sklada RS za kulturne dejavnosti je ob letošnjem razpisu za  najboljša osnovnošolska in srednješolska literarna glasila do roka prispelo »le«  14 različnih publikacij, ki jih je prispevalo prav toliko šol. Osem glasil smo  prejeli z osnovnih šol, šest pa iz srednjih šol oz. gimnazij.    Strokovno  komisijo smo tvorili dr. David Bedrač, pesnik, literarni mentor in  slovenist, Miha Mohor, slovenist, soavtor osnovnošolskih  učbenikov ter avtor priročnika Glasovi  mladih, ter Barbara Rigler, svetovalka JSKD za literarno  dejavnost  ter odgovorna urednica revije  Mentor. V ponedeljek, 3. marca  2025, se je komisija sestala preko ZOOM-a, pregledala vsa prispela šolska  glasila ter ugotovila, da prav vsa glasila ustrezajo kriterijem ter izkazujejo  izredno mentorsko delo z mladimi, odslikavajo prepoznavne uredniške smernice, spodbujajo  samostojno ustvarjalnost mladih ter jih navdušujejo pri objavah v šolskih  literarnih publikacijah, kar je osnovni pogoj za rast in razvoj na literarnem  področju.    Komisija  je nato po ogledu vseh glasil še v živo -  tudi vsakega posebej - sklenila, da letos  nagradimo vsa glasila (žal kakovosti ne moremo meriti, kot v športu po  centimetrih in sekundah) ter opozorimo šole in šolska literarna uredništva na  nujnost izdajanja šolskih literarnih glasil z okroglo mizo z naslovom Zakaj  je pomembno objavljati v šolskih literarnih publikacijah in zakaj v literarnih  revijah?     Okrogla  miza bo potekala v okviru 38. državnega srečanja Roševi dnevi 2025, in sicer v sredo,  2. aprila 2025, ob 15. uri v veliki predavalnici OŠ Frana Roša v Celju.  Sodelovali bodo: dr. Zoran Pevec, Ivo Stropnik, Tatjana Vidmar, Barbara Rigler  ter prisotni uredniki ter mentorji glasil. Razstavi prispelih šolskih  literarnih publikacij bomo imeli v šolskih prostorih in v Osrednji knjižnici  Celje, kjer bo odprtje 17. razstave najboljših šolskih literarnih glasil potekalo z  branjem avtorskih besedil osnovnošolcev in srednješolcev.  Uredništva bomo s priznanji in knjižnimi nagradami javno počastili v okviru  finalne prireditve Roševi dnevi 2025 v Glasbeni šoli Celje ob 17. uri.    Okrogla  miza bo tudi priložnost, da nam kratko predstavite svoje težave in zadrege pri  izdajanju glasil, kakšno pomoč in podporo bi si v prihodnje želeli s strani  državnih inštitucij, predvsem Javnega sklada RS za kulturne dejavnosti, kako bi  se še bolje povezovali pri spodbudah mladih pri literarnem ustvarjanju, ter  predvsem, kako opolnomočiti mentorje in urednike pri izvajanju obšolskih  literarnih in  ustvarjalnih aktivnosti. Vaše  pobude in pripombe nam prosim posredujte do petka, 28. marca 2025, na  e-naslov: mentor@jskd.si. Vse prispele komentarje bomo  skrbno prebrali in jih vključili v sklepne misli okrogle mize na Roševih  dnevih.   Utemeljitve  k prispelim glasilom sta zapisala člana komisije, in sicer: za  osnovne šole prof. Miha Mohor,
 za  srednje šole pa dr. David Bedrač.
 Obema  se zahvaljujemo za njun dragocen in strokoven prispevek pri iskanju kvalitetnih  praks v šolah.  Barbara  Rigler,svetovalka  za literarno dejavnost JSKD in odgovorna urednica revije Mentor
 
 OSNOVNOŠOLSKA LITERARNA GLASILA  Na  naslov Javnega sklada RS za kulturne dejavnosti je ob letošnjem razpisu za  najboljša osnovnošolska in srednješolska literarna glasila do roka prispelo 8  različnih publikacij (od tega 3 v spletni verziji) s 7 osnovnih šol in centra  za komunikacijo, sluh in govor.Letošnja  bera listov je zelo kakovostna in vsi zaslužijo pohvale. Odlikujejo se z  jasnimi uredniškimi koncepti, za njihovimi stranmi pa često razbiramo pozitivne  vplive kvalitetnega pouka, delavnic ustvarjalnega pisanja in raznovrstnih  projektnih in tematskih nalog. Kljub širjenju tematik spisja in boljšega  obvladovanja besedilnih vrst pa še vedno ohranjajo najdragocenejše: pristen  otroški izraz.
   
  
    | 
 | HAIKU  SLOVENIJA 2024 "DRUŽINA" Mentorici:  Mojca Lipužič Moravec (lit.), Ana Koren (lik.);
 OŠ  Cerkno
 Utemeljitev: Tradicija šolskega glasila na OŠ  Cerkno je bogata, saj ga pod imenom Mlada rast izdajajo že dobrih šest  desetletij in so za njegovo kakovost prejeli že številna priznanja. Pesniški  almanah  osemdesetih haikujev zajema  nagrajene in izbrane haikuje, ki so jih na tej šoli zbrali v okviru 18.  mednarodnega tekmovanja v pisanju otroške haiku poezije, ki poteka v okviru  JAL Fundacije na Japonskem. Projekt je odličen primer poučevanja književnosti s  spodbujanjem otroške ustvarjalnosti in medšolskega sodelovanja, saj so v  publikacijo vključene presežne pesniške stvaritve osnovnošolcev iz vse  Slovenije. Publikacija je bogato ilustrirana z izvirnimi ilustracijami učencev  izšla v 300 izvodih.
 |  
    | 
 | OH,  KAKO LEP JE TA SVET – spletna verzija
 Mentorice:  Mihaela Dorner (lit.), Urška Klinc (obl.), Janja Tomažič (lik.);
 OŠ  Franca Rozmana - Staneta Maribor
 Utemeljitev: Oh, kako lep je ta svet je  literarno-likovni šolski zbornik, objavljen na spletu. Z njim so na OŠ Franca  Rozmana - Staneta Maribor zaokrožili pestre pedagoške dejavnosti, s katerimi so  posvečali še več pozornosti ohranjanju duševnega zdravja, svojega in drugih.  Učitelji so mlade usmerjali v razmislek in pisanje o občutjih, odnosih z  drugimi (prijatelji, 'sovražniki', starejšimi, sorodniki, sosedi …),  postavljanju meja, stvareh, ki jih veselijo ali pomirjajo, lastnostih, ki jih  imajo radi, glasbi, ki jih sprosti, itd. Prevladujejo pesmi, ki se prepletajo s  spisi, v katerih otroci izpovedujejo svoja občutja in  razmišljanja, z domišljijskimi in  doživljajskimi sestavki in kritičnimi refleksijami ob prebiranju knjig.  Kakovostno še močnejša je likovna plat zbornika, saj se ob besedilih vrstijo  risbe, grafike, lepljenke, posnetki skulptur ipd. Lahko se strinjamo z likovno  mentorico Janjo Tomažič, ki je zapisala: »Dobrega opazovalca ob ogledu likovnih  del prvotni občutek pristnega otroškega 'veselja do življenja' in iskrenost  likovnega sporočila tudi globlje nagovarjajo.«
 |  
    | 
 | PORTOROŠKE  RIBICE
 Mentorji:  Vesna Lešnik Baruca (lit.,) Sanja Tošić in Vasko Vidmar (lik.),
 Avtorica naslovnice: Lana Markežič
 Center  za komunikacijo, sluh in govor Portorož
 Utemeljitev: V tokratnih Portoroških ribicah se najde nekaj šaljivih zgodb, razmišljanj učencev zadnjih treh razredov o  svojih dosežkih pa tudi o miru in prijateljstvu, veliko domišljijskih zapisov  na motive iz prebrane literature, pravljic, parodij in fantastičnih pripovedi,  a tudi recept in potopis ne manjkata. Bralec se lahko potopi v motivno in  oblikovno pestre pesmi, v stripe in v prave likovne umetnine. Ta portoroški  list znova dokazuje, da je pri kulturni vzgoji tega centra v ospredju kriterij  izvirnega otrokovega literarnega poskusa, saj uspešno mentorsko delo izhaja  predvsem iz otrokove avtentičnosti in je posredno.
 |  
    | 
 | MOČ  BESED – ŠOLSKO GLASILO OB DNEVU ŠOLE
 Mentorici:  Simona Jerčič Pšeničnik, Ana Triller (lit.), Igor Vitrih (lik.);
 OŠ  Neznanih talcev Dravograd
 Utemeljitev: V glasilu Moč besed, ki je  izšlo ob praznovanju 40. obletnice dravograjske osnovne šole, so se otroci  »spogledovali z močjo besed«. V njem so učenci od 1. do 9. razreda razvrstili  svoje najboljše pisanje in ga likovno nadgradili. Razmišljali so o jeziku, s  katerim lahko osrečujemo, a tudi ranimo, in ob tem tudi o medsebojnih odnosih.  Preproste refleksije so nadgradili z doživljajskimi spisi, pesmimi, lepljenkami  po Kosovelovem vzoru, s stripom, zapisi spominov babic in dedkov in besedili v  narečju kot delu nesnovne kulturne dediščine. Poseben pomen tega tematsko  urejenega glasila je, da so mentorji spodbudili k sodelovanju večino otrok na  šoli. Tako je vsak izmed njih lahko rekel, da je to resnično tudi njegov list.
 |  
    | 
 |  SPLET  LITERARNIH BISEROV – spletna verzija
 mentorica  Branka Đaković;
 OŠ  Šmarje pri Jelšah
 Utemeljitev: Splet literarnih biserov je  šolsko literarno glasilo, ki združuje ustvarjalne prispevke v obliki pesmi,  zgodb in drugih literarnih poskusov učencev OŠ Šmarje pri Jelšah. Mentorica ga  predstavlja takole: »Vsak zapis odseva domišljijo, čustva in razmišljanja. To  izkazuje ljubezen do pisane besede, ustvarjalno izražanje in kritično mišljenje  ter ponuja prostor za deljenje literarnih talentov. Namenjeno je vsem, ki  cenijo moč besed in uživajo v literarnem ustvarjanju.« Tako na spletu lahko  prebiramo izbrane pesmi, poslane na razpis v spomin E. Peroci, poustvarjene  verze ob prebiranju O. Župančiča, pesmi na teme šole, domovine in ljubezni,  najmlajši pa nas razveselijo s pravljicami.
 |  
    | 
 | SamoRASTniki  – KJE SE KUPI PRIJATELJSTVO?
 Mentorici:  Mojca Andrej, Marija Podstenšek (lit.);
 OŠ  Prežihovega Voranca Maribor
 Utemeljitev: SamoRASTniki so že večkrat  pohvaljeni in nagrajeni literarni list, saj vedno znova kaže na kakovostno  mentorsko delo z mladimi. Najnovejši Mariborski šolski literarni zbornik iz OŠ  Prežihovega Voranca nosi podnaslov Glasilo ustvarjalnosti učenk in učencev. V njem se prepletajo vsebinsko in zvrstno pestri otroški literarni prispevki  učencev od 1. do 9. razreda; tokrat razmišljajo o vrednotah: prijateljstvu,  svobodi, naravi, miru, ljubezni in zaupanju. Poigravajo se z literarnimi  zvrstmi, pišejo  vse od duhovitih pesmic  pa do poskusov izpovedne in refleksivne lirike, lotijo se pripovedke, črtico  predelajo v dnevniške zapise, s pomočjo računalnika oblikujejo stripe, vse  skupaj pa zaokrožijo s fotografijami vseh razredov.
 |  
    | 
 | VREMŠČICA
 mentorica  Alenka Tomazin (lit.);
 OŠ  dr. Bogomirja Magajne Divača
 Utemeljitev: Vremščica je že dolga leta  dober primer pregledno in živahno urejenega lista, čigar uredniki in sodelavci  ob mentoričini opori dobro obvladujejo sodobne novinarske zvrsti in se občasno  lotevajo tudi pisanja z literarno ambicijo. Tokrat je osrednja tema rek »lepa  beseda lepo mesto najde«. Učenci so razmišljali, kaj ta rek pomeni, in  ustvarili pesmi, krajše zgodbe, slike. Najmlajši so pripravili slovar besed, ki  so za njih lepe, malo starejši so razmišljali o besedah, ki vzbudijo prijetne  občutke ali nas prizadenejo, devetošolci pa so raziskali zgodovinsko močne  besede. Pokazali so, da se znajo lotiti ankete in jo računalniško obdelati, da  napišejo dober intervju, sestavijo rebuse in križanke, nekaj prispevkov pa  napišejo tudi v angleščini in italijanščini.
 |  
    | 
 | MAVRIČNE  SLEDI – spletna verzija
 mentorica  Sonja Lenarčič (lit.),
 OŠ Kidričevo
 Utemeljitev: V Mavričnih sledeh prevladuje  pesništvo, tako da list, čeprav v njem beremo tudi prozne in dramske poskuse,  počasi prerašča v pesniško zbirko. Tematsko lepo razporejeni v rubrike nizajo  razdelke o ljubezni, medsebojnem spoštovanju, družini, mami, šoli, knjigah,  ljudeh, videnju samega sebe, prijateljstvu, dobroti, prijaznosti, nasilju,  naravi, ekologiji, današnjem svetu, prihodnosti, letnih časih in običajih, v  prozi pa predvsem poustvaritve pravljic in pripovedk. Učitelji in mentorica  nadvse veliko učencev od 3. do 9. razreda uspevajo prepričati, da je »pisanje  nekaj očarljivega, neponovljivega in da je ustvarjalnost, svoboda in čiščenje  duše«.
 |      Čestitamo!   prof. Miha Mohor   
   SREDNJEŠOLSKA  LITERARNA GLASILA  Letošnja  bera srednješolskih glasil je nekoliko skromnejša, ko gre za število poslanih  primerov, vendar izredno bogata, tako vsebinsko kot tudi oblikovno, ko gre za  končno podobo posamezne izdaje. Mentorji poslanih glasil se dobro zavedajo, kaj  pomeni bdeti nad dijaki in jim svetovati, predvsem pa jih pravilno usmerjati.  Nazadnje namreč pridemo do spoznanja, da so posamezna glasila izredno lepo  oblikovana, besedila spretno predstavljena, slednja pa so žanrsko bogata in  odlično zastopana s strani več dijakov. Glasila torej izpolnijo svoj prvotni  namen, tj. da živijo s šolo in literaturo delajo živo in aktualno. Vsem šestim  glasilom je potrebno priznati, da so na zelo visoki ravni, zato vsem  podeljujemo pohvalo oz. priznanje.    
  
    | 
 | MAESTRAL
 mentorica  Ines Cergol
 Gimnazija  Koper
 Utemeljitev: Vsa tudi (skoraj) dosledno sledijo  zahtevi, da mora biti glasilo v prvi vrsti literarno – nekoliko se tu od tega  odmakne Maestral, v katerem sicer prevladujejo literarna besedila,  tista, ki se od tega nekoliko odmaknejo, pa so tudi bolj ali manj povezana s  kulturo. Glasilo je skrbno razdeljeno na določene sklope, v katerih objavljajo  številni dijaki. Literarna besedila se gibljejo od klasičnih do izrazito  modernih, ki svoj preboj iščejo prav v jezikovnem in slogovnem eksperimentu.  Prav to občutljivo ravnovesje med svobodo in odgovornostjo napisanega glasilo  uspe doseči že na samem začetku in ga vzdržuje vse do konca.
 |  
    | 
 | MAGMA
 glavni urednici: Maša Hacin in Nana Novak (maturantki)
 mentorica  Špela Zupan
 Šolski  center Celje, Gimnazija Lava
 Utemeljitev: V majhnem deležu smo odmika od  strogo leposlovnih vsebin deležni še pri glasilu Magma, kjer pa po drugi  strani vse žubori od raznolikih literarnih besedil. Glasilo je tudi likovno  raznovrstno, pomemben delež pa je namenjen še fotografiji. Posebno pomembna pa  je velikokrat dosežena vez med besedo in sliko, tako recimo pri fotohaikujih,  ki določen utrinek zamrznejo v neskončni vtis tako z jezikom kot tudi z  vizualnimi podobami. Prevladuje poezija, kar nas glede na starost piscev in  osebnoizpovedne nagibe le-teh ne preseneča, a je veliko takih, ki primarni  zapis izrazito nadgrajujejo - gre torej za mlade avtorje, ki obetajo in  prinašajo tisti presežni več.
 |  
    | 
 | POJOČA  BREZPOTJA
 mentorica  Ana Žunič
 Gimnazija  Kranj
 Utemeljitev: Zelo obsežno je tudi glasilo Pojoča  brezpotja – kar navdušuje pri njem, je to, da se je prijavilo k sodelovanju  toliko dijakov s svojimi deli, ki se nazadnje povežejo v organsko celoto. Priča  smo celo notranji "dramaturgiji", ki kaže na to, da pesmi niso  postavljene povsem naključno. Tudi to glasilo krasijo izvirni likovni prispevki,  ki se mnogokrat odlično povežejo z besednim delom, včasih pa pride tudi do  izvirnih nasprotij, ki odlično učinkujejo na bralca. Mnoge pesmi so prvoosebne,  vendar potenciranemu intimizmu navkljub neredko prinašajo izvirnost in  energičnost. Gre za svobodni verz, v ospredju pa so mnogotere čustvene tenzije,  ki se na koncu uresničijo na zelo izvirne načine.
 |  
    | 
 |  FLEGMA
 Mentorica  Lucija Mirkac
 ŠC  Ravne na Koroškem, Gimnazija Ravne na Koroškem
 Utemeljitev: Izvirnost že vseskozi pripisujemo  tudi glasilu Flegma, ki nas že vsa leta navdušuje z izjemno vizualno  komponento, ob raznovrstna besedila pa so letos trčila še taka s poudarjeno  humorno noto, kar lahko samo pozdravimo. Temnim odtenkom navkljub deluje zračno  in nagovarja z globokimi sestavki, pesmimi, na drugi strani pa seveda s  samosvojo celostno zasnovo. Ta se prične z nagovorom urednice, ki nas povabi v  skrivnostno bero, skrito za mistično tančico, ki jo bralec počasi in z  vznemirjenjem odkriva. V tem oziru glasilo premika meje, saj poskuša vplivati  na bralca, vendar ne le skozi posamezne poetike, pač pa tudi z osrednjo idejo,  ki se  razvije pred bralci.
 |  
    | 
 | PER  PARTES
 mentorica  Dragica Šteh
 Srednja  šola Josipa Jurčiča Ivančna Gorica
 Utemeljitev: Za bralce izredno hvaležno je tudi  glasilo Per partes, ki je pravzaprav pesniška zbirka treh avtoric, treh  mladih pesnic, ki nagovarjajo vsaka s svojo poetiko. Vsaka od njih stavi na  svoje specifične poetološke vzorce in mehanizme, vsaka poskuša nagovoriti  bralce s svojimi slogovnimi prijemi. Zbirka prinaša pesmi, ki so skrbno in  natančno izbrane, pregledno in zračno predstavljene, zatem pa učinkovito  sklenjene v svežo celoto. Opazi se močna angažiranost mentorjev in dijakinj, ki  so se povezali in skupaj napravili zgodbo o literarni odličnosti. Seveda pa ne  smemo pozabiti, da je zbirka učinkovito obogatena tudi z likovnimi dodatki.
 |  
    | 
 | PESNIK  PADA Z ROKAMI, IZTEGNJENIMI PROTI SONCU
 Mentorica  Nina Medved
 II.  gimnazija Maribor
 Utemeljitev: Red, struktura, odlična  organiziranost in izvirna notranja zasnova pa so gotovo oznake za glasilo Pesnik  pada z rokami, iztegnjenimi proti soncu. Pravzaprav gre za zbornik, morda  celo almanah dosledno izbranih pesmi, ki jih podpisujejo različni mladi  avtorji. Zbornik odraža - kot že vsa leta poprej - intenzivno literarno  angažiranost krožka tudi v širšem kontekstu, saj je ta izdaja zgolj pika na i  sicer izredno široki paleti literarnega udejstvovanja mladih avtorjev. Pesmi so  ekspresivne, izvirne, dodelane. Temeljijo na nenehnem iskanju presežnega,  novega, izvirnega - in to jim tudi uspeva. Le čestitamo lahko vsem avtorjem, ki  so tudi letos uspeli zasnovati tako navdihujočo izdajo!
 |        Iskrene  čestitke vsem mentorjem!   dr. David Bedrač
 
 
 Čestitamo  vsem uredništvom za ustvarjalno in mentorsko delo!    
   Urednike in mentorje  vseh prispelih  glasil vabimo v sredo,  2. aprila 2025, ob 15.00 na OŠ Frana Roša v Celju na okroglo mizo, na odprtje razstave v Osrednji  knjižnici Celje (16.15) ter podelitev priznanj v Glasbeni šoli Celje (17.00).  V primeru, da bi se  želeli udeležiti tudi delavnice dr. Marijance Ajše Vižintin za mentorje  izbranih učencev z naslovom Med kulturne učne ure, od 10.30 do  13.30, vljudno vabljeni! Zaradi prostorske stiske lahko sprejmemo le enega  mentorja oz. urednika na glasilo na dopoldansko delavnico.  Prosimo  za potrditev vaše udeležbe do petka, 28. marca 2025, na e-naslov: mentor@jskd.si  
 
   Literarna  dejavnost JSKD in Revija Mentormentor@jskd.si
                                                                    |   
 
 
   
 Bilten Roševih dnevov (19 MB, datoteka pdf)         |