| 
                    	
   
Dragica (Breskvar) Vesković
(2013) 
 Zlata    plaketa JSKD za življenjsko delo na področju literature
  
V mnogih letih svojega delovanja  je Dragica (Breskvar) Vesković soustvarila polje ljubiteljske umetnosti  (predvsem literarne, a z njo tudi drugih zvrsti), v katerem je zavladala visoka  kakovost ter vseslovenska in tudi evropska odmevnost. Iz ljubiteljstva so izšla  mnoga danes uveljavljena in celo vrhunska imena slovenske književnosti, ki jim  je skupno to, da so se prvič predstavili v okviru ZKOS oz. pozneje JSKD. Njena  skrb za literarni podmladek je dobila neverjetno veliko izraznih oblik, razvila  se je celo v neke vrste neformalno umetniško šolo, v katero je vedno  vključevala tudi Slovence v tujini in manjšinske avtorje v Sloveniji.  
  
 
  Osnovno šolo in gimnazijo je  obiskovala v Tolminu, na ljubljanski filozofski fakulteti pa končala študij  slovenščine in ruščine. Potem je na Osnovni šoli Peter Kavčič v Škofji Loki  šest let poučevala slovenščino, ob tem pa vodila novinarski in literarni ter  gledališki krožek, urejala šolsko glasilo, za katero so dobili republiško  nagrado, pripravljala gledališke predstave in druge prireditve. Z  literarno-gledališkim avtorskim projektom so se uvrstili na republiško srečanje  Naša beseda, odmevno prireditev ZKOS-a, na katerem so se predstavile najboljše  gledališke, literarne in plesne skupine. Posebej se je posvečala metodiki  poučevanja, saj je bila vedno prepričana, da je zelo pomembno, na kakšne načine  predstaviš učencem učno snov. Po nekajmesečnem poučevanju na pedagoški gimnaziji  v Celju se je septembra 1981 zaposlila na Zvezi kulturnih organizacij Slovenije  kot samostojna svetovalka za literarno in klubsko dejavnost, glavna, čez dve  leti pa tudi odgovorna urednica revije Mentor, revije Paralele ter drugih  literarnih publikacij, ki jih je zasnovala. Ob reviji Mentor je namreč  postopoma nastalo še pet njenih zbirk (Prvenke, Mentorjeva prevajalnica,  Mentorjevi zborniki, Mentorjeva zgoščenka in Mentorjevi priročniki). 
 
  Med leti 1993 in 1995 je učila  slovenščino v Berlinu, poleg tega pa je z otroki in odraslimi v okviru  slovenskega kluba in katoliške misije skrbela za razgibano kulturno življenje  berlinskih Slovencev – pisala besedila, postavljala na oder gledališke in  lutkovne predstave, pripravljala filmske in literarne večere, tematske  prireditve ob slovenskih praznikih, otroške likovne razstave, začela izdajati  zelo brano glasilo Berlinček. V tistem času se je začela intenzivneje ukvarjati  tudi z novinarskim delom in predvsem za nacionalno televizijo in radio  pripravljala prispevke o odmevnih likovnih retrospektivah, gledaliških in  filmskih festivalih ter drugih kulturnih dogodkih v Nemčiji.  
 
  Po vrnitvi iz Berlina je bila ob  svoji redni službi sedem let stalna zunanja sodelavka RTVSLO. Najprej je dve  leti vsak teden pripravljala krajše reportaže, intervjuje in druge prispevke o  vseh pomembnejših kulturnih dogodkih v Ljubljani v oddaji Luwigana. Oktobra  leta 1997 pa je kot urednica in hkrati avtorica/novinarka začela ustvarjati  mesečno oddajo Sledi, kasneje Izvirn(n)i (v njej kot soredaktorica). To je bila  prva oddaja na nacionalni televiziji, ki je bila v celoti namenjena  ljubiteljskemu kulturnemu ustvarjanju. Zelo pomembna je bila tudi za JSKD, saj  je spremljala in hkrati promovirala večino njegovih državnih preglednih  srečanj, festivalov, seminarjev in drugih izobraževalnih oblik ter  predstavljala posamezne ustvarjalce in skupine, spregovorila pa je tudi o  problematiki ljubiteljskega ustvarjanja in njegove organiziranosti.  
 
  S svojimi številnimi talenti,  znanji, idejami, izrednim smislom za povezovanje različnih ljudi in umetnosti  ter z vedno odlično organizacijo je v ljubiteljsko kulturo vpeljevala nove in  nove oblike izobraževanja, izražanja, načine druženja, prezentacije predvsem na  literarnem, uredniškem in prevajalskem področju, vse to pa je povezovala še z  likovno umetnostjo, gledališčem, glasbo, plesom. Tako je zadnja leta število  literarnih natečajev, ki jih je pripravila vsebinsko in organizacijsko, naraslo  na osem, poleg stalnic literarnega programa so nastajali še novi – za rokovska  besedila, samozaložniške knjige, osnovnošolska literarna glasila, »veseličnica«  za humorne zgodbe, Mentorjev feferon za protestno pesem itn., namenjeni pa so  bili vsem generacijam ustvarjalcev – od osnovnošolcev do seniorjev. Pri tem naj  posebej omenimo Festival mlade literature Urška, ki je bil vsebinsko  najbogateljši in zato še bolj odmeven pred dvema letoma, ko je kot sestavni del  programa EPK postal tudi mednaroden z literarnimi gosti iz tujine, okroglo mizo  o mladi evropski literaturi, državno likovno razstavo Tekst v podobi,  gledališkim tekmovanjem v recitiranju, Polnimi vrečami zgodb uršljanke Nataše  Kramberger, celoletnimi Urškinimi sredami v Slovenj Gradcu itn.  
  Vsa leta je tudi vodila pogovore  in okrogle mize z uveljavljenimi avtorji, prevajalci in drugimi ustvarjalci,  delavnice, pisala strokovne prispevke, uredniško in mentorsko pomagala avtorjem  pri pripravi knjig, pripravljala scenarije za različne prireditve itn. Njena  energija in zagnanost, izvirnost, odločnost, pripravljenost za delo, ki ne  pozna urnika, so bile izjemne in enkratne; z navdušenjem je spodbujala in  nagovarjala tako poklicne ustvarjalce in prevajalce v vlogi mentorjev kot tudi  avtorje vseh generacij.  
 
  Za ljudi, kulturo in umetnost je  Dragica (Breskvar) Vesković naredila ogromno kot literarna urednica, vodja in  organizatorka lit. srečanj, natečajev, šol, kolonij, delavnic, festivalov,  prezentacij literature in drugih umetnosti, avtorjev, profesorjev, kritikov,  prevajalcev. Zato ji JSKD podeljuje zlato plaketo za življenjsko delo. 
  
  
Foto: J. Eržen 
  
  
  
  
  
                    	
 |